Twee vrouwen voor de prijs van één. En je eigen vrouw kan het alleen maar toejuichen.

Ondernemen is niet alleen maar rozengeur & maneschijn. Het is jouw tent, jouw kop ligt op het hakblok. En al dat getrut over randzaken in je bedrijf (parttime werken, gezaag aan stoelpoten, vakantiedagen, koffiebonen, dagjes op de hei) of juist die grotere vraagstukken in day-to-day business (remote werken of niet, wat gaan we doen met de ESG-wetgeving, moeten we wel of niet iets met AI en zo ja: wanneer) houden je alleen maar af van je hogere doel: groeien. En straks die tent voor een mooi bedrag overdoen en de hele dag gaan golfen. Of full-time de business angel uithangen. Of natuurlijk de boel netjes overdragen aan de volgende generatie en nog een paar jaar meekijken.

Dan wil je soms thuis ook even thuis zijn. Privé privé houden. Je met hele andere dingen bezig houden. Vrouw (of man) en/of kinderen ook aandacht geven. En ’t even niet over de zaak hebben. Waarschijnlijk vindt je vrouw (of man) dat ook wel eens lekker. Even niet die sparringpartner zijn, maar gewoon: je partner. 

Enter: Selma & Florien. Twee vrouwen voor de prijs van één. Vierentwintig uur per dag beschikbaar, onder de knop. Weten met wie je te maken krijgt? Lees hier ons verhaal.

Achter elke grote man staan twee grote vrouwen.

Even terug

Ja, natuurlijk hadden we ook een leven vóór jou.

Dat leven begon in 2010. Althans: ons leven samen. Iemand regelde een blind date en het was liefde op het eerste gezicht. Kan je weleens hebben (meestal één keer in je leven). Selma was toen al vijf jaar ondernemer, Florien begon er ook mee. In het begin vonden we nog dat we zaken en privé strikt gescheiden moesten houden (we maken allemaal fouten). Vandaar dat Florien andere ondernemers ging ondersteunen als VA.

Kennelijk was het niet tegen te houden, want in 2012 werd de VA van Selma ziek. Florien sprong toch in en dat bleek een gouden zet. 

Ging dat soepeltjes? Nou, nee. In het begin was het wel even zoeken naar de juiste draai, voor allebei. Selma kon toen nog niet delegeren, bijvoorbeeld (komt vaker voor bij ondernemers – dat weet jij ook).

Maar: vanaf 2013 wilden we niet anders meer en fuseerden we ook zakelijk. De eerste jaren werkte Florien vooral achter de schermen, maar sinds een jaar of twee werkt Florien ook met klanten. Tot volle tevredenheid – vooral van die klanten. Dus gingen we ook officieel verder als Selma & Florien.

We hebben samen meer dan 10 jaar ondernemers begeleid. Als ondernemers- en marketingcoaches. We gaven workshops, trainingen, jaarprogramma’s en coachten ondernemers 1-op-1. Honderden ondernemers leerden we hoe je een succesvol bedrijf opzet en uitbouwt. En hoe je aan klanten moet komen. 

In eerste instantie waren onze klanten vrijwel allemaal zzp’ers. Omdat we samen een bedrijf hebben, kregen we ook steeds meer ondernemers die samen met een partner een bedrijf hebben. En gaandeweg kwamen er ook steeds vaker DGA’s.

Begin 2024 begon het te kriebelen, en voelden we dat er iets niet klopte. Na een periode van zelfreflectie, vonden we onszelf in no time opnieuw uit. We kozen ervoor om afscheid te nemen van onze oude doelgroep – nooit meer vrouwen. Voortaan werken we alleen nog maar voor mannelijke DGA’s.

En de rest? Dat gaat Geschiedenis worden – let maar op.

Over Selma

Selma Foeken – aangenaam.

Is al 20 jaar ondernemer. Heeft in die 20 jaar vier verschillende bedrijven gehad en begeleidde en coachte de afgelopen 11 jaar honderden ondernemers, vooral met hun positionering en marketing. Is super ondernemend. 

Zo wilde ze in 2005 trainingsacteur worden. Een beroep waar je de toneelschool voor nodig hebt. Had ze niet. Toch lukte het haar om (binnen een jaar) een veelgevraagd trainingsacteur te worden. Omdat ze alles deed om goed te worden in dat vak (en dat ook was) én omdat ze zo ondernemend is. 

Selma was in 2006 de eerste trainingsacteur met een eigen nieuwsbrief en blog en stond daardoor met haar website in no-time op de nummer 1 positie in Google. Zag in 2011 een gat in de markt. Want er bleken veel mensen te zijn zonder toneelschool die trainingsacteur wilden worden. Dus ging ze workshops en cursussen trainingsacteren geven voor mensen zonder toneelschool. 

Ze begon dus een trainingsbureau. Dat liep meteen goed. Omdat veel door haar opgeleide trainingsacteurs wilden weten hoe ze aan klanten konden komen, ging ze ook daarover workshops en trainingen aanbieden. 

Dat vond ze zo leuk, dat ze in 2013 besloot ondernemers- en marketingcoach te worden. Waarbij ze in 2014 als enige in NL met de 12 Ondernemersprofielen ging werken en daarnaast een geheel eigen manier van marketing ontwikkelde. Die heeft ze ook vastgelegd als merk.

Tot zover het lange verhaal. Zeg maar wat je vrouw wil weten.

Nu nog even in het kort

  • Heeft als loonslaaf in de werving- en selectie en re-integratiebranche gewerkt. Ja, echt.
  • Extreem snelle denker, slim, de ondernemende en creatieve geest.
  • Is van de efficiëntie. 
  • Gaat ergens vol voor als ze voelt dat het klopt.
  • Heeft veel praktische marketingkennis en ervaring.
  • Is echt ‘hands on’ (braakwoord, maar ja).
  • Heeft veel energie en zet jou in de actiestand. 
  • Analytisch vermogen. Kan bij een ander heel goed zien wat er nodig is, kan orde scheppen in de chaos, een strategie uitdenken en deze strategie bewaken.
  • Beelddenker (want dyslectisch).
  • Heeft altijd overzicht en is enorm efficiënt en dus superfijn om mee samen te werken
  • Houdt er van om kennis tot zich te nemen en onthoudt alles wat ze interessant vindt.
  • Heeft prikkels nodig: als er te weinig werk te doen is, of te weinig contact met klanten, dan verpietert ze.
  • Ziet altijd kansen en mogelijkheden. 
  • Studeerde ooit communicatie & marketing. NIMA A op zak.

Over Florien

Florien Versteegh – aangenaam.

Is wat meer de ethicus, de (cultuur)filosoof en de beschouwer van ons tweeën. Dat zie je al terug in haar achtergrond: Gymnasium, zéér belezen en Florien is van origine musicus (afgestudeerd als celliste aan het Conservatorium, met een 10 zelfs). Heeft als freelancer in verschillende symfonieorkesten gespeeld en zat ook in de orkestbak bij aan aantal bekende Nederlandse musicals (Piaf, Sound of Music, West Side Story, Phantom of the Opera).

In 2003 besloot Florien te stoppen met de cello. Ze was er klaar mee om vooral in musicals te spelen. Een reis naar India en Nepal volgde, waarin ze vooral op zoek ging naar zichzelf.

Na een sabbatical van een jaar had ze verschillende banen voor ze in 2011 haar eigen bedrijf als Virtual Assistent begon. Hierin gaf zij secretariële ondersteuning aan zelfstandig ondernemers. Daarnaast was zij regelmatig hun klankbord. Ze was al snel zo succesvol dat ze in 2012 werd genomineerd voor VA van het jaar.

In 2013 besloten we onze bedrijven samen te voegen en werd Florien de business- en sparringpartner van Selma. Ze regelde alles achter de schermen van ons bedrijf, dacht mee over de inhoud en marketing van nieuwe diensten, bepaalde mede onze bedrijfsstrategie en was het aanspreekpunt voor onze klanten.

In 2023 veranderde haar rol en ging ook zij als ondernemerscoach met onze klanten werken.

Florien is nooit zo onder de indruk van mensen. Ook niet van mensen voor wie anderen bang zijn. Of mensen die door anderen dominant gevonden worden. Ze ziet van iedereen altijd de goede kant, maar voelt ook als er iets niet klopt. In een groep, en dus ook in een team. Zelfs als je over iemand vertelt, kan ze duiden wat er met iemand is of waarom die persoon bepaald gedrag laat zien. Ze ziet en voelt alles. En als ze iets zegt of vraagt, is het altijd raak.

Tot zover het lange verhaal. Zeg maar wat je vriendin wil weten.

Nu nog even in het kort

  • Werkte na haar loopbaan als celliste o.a. als executive assistant bij het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam. Kent daardoor het bedrijfsleven/ de corporate wereld dus ook goed. 
  • Doet regelmatig Vipassana retraites. Dat klinkt wat zweverig, maar geloof ons: zelfs sommige die-hard commando’s trekken dat niet. Google maar eens.
  • Is een echte aanpakker. Niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken. Ze heeft bijvoorbeeld ooit heel even als beveiliger gewerkt. Tussen de mannen. En bleek het daar goed mee te kunnen vinden. One of the guys, zeg maar.
  • Is gecertificeerd BG5 consultant (zakelijk Human Design). Zelf is ze een ‘Reflector’, het type dat slechts 1% van de mensen is. En ook al spreekt de esoterische kant haar aan, toch koos ze ervoor zich te laten opleiden in de zakelijke kant van Human Design. In BG5, de voor ondernemers interessante variant. Die héél praktisch is en ondernemers concrete handvatten geeft.

Over Selma & Florien

Waar Selma af en toe kan doordrammen, is Florien de rust zelve. Een balans waardoor het cliché 1 + 1 = 3 zich opeens in levende lijve aftekent. De keuze om voor DGA’s een tweede (en derde vrouw) te zijn, is na al die jaren samenwerken een gouden greep. Dat blijkt wel uit al die gesprekken die we hadden met jouw collega-DGA’s voordat we hier aan begonnen. 

Hun belangrijkste inzichten? De onderwerpen waar ze het meest op aan gingen? Lees even mee.

We praten jou niet naar de mond – iets waar je medewerkers nogal eens een handje van hebben. Die zeggen niet altijd wat ze denken of zien. Waardoor je waardevolle informatie mist. 

We begeleiden al meer dan 10 jaar ondernemers. Inmiddels hebben we er honderden geleerd hoe ze een succesvol bedrijf opzetten en uitbouwen. Hoe ze aan klanten moeten komen. Dat waren voornamelijk vrouwen. Maar hé: we hoeven jou niet uit te leggen hoe moeilijk vrouwen zijn. Dus: jullie zijn voor ons appeltje-eitje.

We kunnen goed dealen met vertrouwelijke informatie. Zoals je weet kunnen mensen doorgaans geen geheimen bewaren, ze moeten dat toch altijd met minstens met één iemand delen. Dat hoeven wij niet, want omdat wij met z’n tweeën zijn, is er in ons geval al één iemand die dat geheim ook kent. We kunnen het er samen over hebben en zullen dus ook nooit de behoefte voelen om het daarnaast nog met derden te delen.

We zijn niet emotioneel betrokken, dus reageren ook niet vol emotie (zoals je eigen vrouw (of man)) soms doet waardoor jij thuis niet alles (meer) vertelt). 

En natuurlijk: onze meest directe en zichtbare resultaten (voor jou): 

  • Hogere omzet.
  • Meer klanten.
  • Meer plezier in ondernemen. Of plezier weer terug.
  • Een heldere propositie.
  • Nieuwe diensten succesvol in de markt zetten.
  • Meer zelfvertrouwen als mens.
  • Groei van je bedrijf in de breedste zin van het woord.